Start 2




2015 påbörjade jag ett modellbygge av Katarinahissen i skala 1:50.   Detta var en ide jag haft sedan 1961.  Då  byggde jag en modell i balsaträ och förlagan var detta vykort.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



























Modellen idag är exakt skalenlig och förebilden är 2015 innan alla skyltar och hisskorgar och maskineri togs bort.  Som underlag har jag originalritningar från 1934 (från Stadsbyggnads-kontoret, Folksam och reklamskyltsritningar från Skyltgruppen och Focus Neon). Jag har även hundratals foton som jag tog på plats redan 2013.   Fotona är från alla platser inkl hissmaskinrum och den yttre balkongen.

Även restaurang Gondolen och blomsteraffären (Jan Bomgren,siste ägaren, står bakom kassadisken)  är med på modellen.

Stativet är gaslött med specialdragna mässingprofiler och övrig material är plast, trä, papper, stål, glas och sandpapper.  Alla kulörer och all inredning i Rest Gondolen är exakt som det såg ut 2013.  Även Erik Lallerstedts (tidigare ägare av Gondolen, hans dotter Anna har nu tagit över) och Jakob Kroners (barchef) klädsel har jag försökt återskapa.

 

Den riktiga kommande nya hissen bekostas genom ett avtal mellan ägaren Folksam (nu sålt till Atrium Ljungberg) och Stockholms stad.  Följ mig även på Instagram (Katarinahissen) och Facebook (Jan Wirström).












 









2019 donerade jag modellen till Stadsmuseet vid Slussen där den nu kan ses på plan 3.

                                                                                                                                                                       Den riktiga hissen beräknas tas i drift tidigast 2021.   Restaurang Gondolen stängde 16 maj 2020 och öppnar tidigast igen augusti 2022 pga omfattande renovering av hela fastigheten.  Gångbroarna från Mosebacke Torg till Katarinahissen stängdes i september 2020.

Skalan blev väl då lite mer på känn. Men jag tror den var ca 1:40

Vykortet är troligtvis från slutet av 

1950-talet och innan spårvagnar av Mustangtyp hade börjat ersätta bildens gamla vagnar.

Intressant är också att KF redan då använde evighetssymbolen (taket ovanför hissen).  På hisstativet syns också reklam för KF:s produkter  EVE-margarin och varuhuset PUB

På KF-huset till höger nere i bild låg Special-Konsum.  Senare McDonalds. Balkongerna togs bort i mitten av 1960-talet.

Gaslödning av

mässingstativet

Det här är ratten som konduktören reglerade hastigheten med.  

1981 ersattes den med modernare teknik, dvs knapp för uppfärd respektive nedfärd och hissen bromsade automatiskt in.

Ratten finns nu i Stadsmuseets förråd.

Baren i Gondolen innan taket/  gångbanan lagts på.

Den tidigare ägaren Janne

Bomgren vid kassan

Erik Lallerstedt serverar två gäster i Gondolen

Klockan visar omväxlande tid resp temperatur var 5:e sekund

Utfräsning av fönster i hisskorgen

Första test av klockan.

Microprocessor Arduino

Staket ovanpå hiss-

maskinrummet hissmaskinrummet

Laserskrurna texter exakt enligt original      ritningen

Hissmotorerna på plats

384 st hål (0,4 mm) ska borras i 32 st stolpar

Jakob Kroner i sin bar.

Provmontering av skyddsstaketet.

Allt mässingmaterial från MATERIAL-butiken. Mycket arbete med att få till rätt vinkel på stol-  parna och borra alla hål, pust!   Sen grumlades ju näten ihop vid airbrushningen av färgen.....

Men jag blev rätt nöjd med slutresultatet.

Flaggstänger och flaggor måste fixas. Sen skenor och korg som ska gå runt skyltarna.  De måste ju kunna servas och rengöras.

Modellen kanske ser ut att vara klar snart.  Men mycket arbete kvarstår. Många små detaljer och slutfinish återstår.   Podium och skyddkåpa i glas måste också tillverkas.  Snart är pengarna slut......

Lejdare upp till maskinrum

Korgen till fönsterputsaren

Gatunivån uppifrån sett.  Till vänster är hiss-entren och till höger McDonalds. Asfalten är gjord av slippapper. Det ska bli cykelställ, staket, övergångsställe mm. Det kommer upp en bil ur underjorden.....

Lejdare upp till flaggstångstaket

Staketet ser snett ut på bilden men på modellen är det helt rakt.

Helt klar,  3 juli 2018

efter 3 år (700 timmar)!

Nu (from 27 april 2019) är den utställd permanent på Stadsmuseet  (vid Slussen i Stockholm).  Ta hissen upp till plan 3 och se modellen live!   Fri entre, öppet alla dagar utom måndagar.                                                                                                                                                              




Maila gärna synpunkter eller kompletteringar till


jan@wirstrom.se                  eller

info@katarinahissen.se